Indenrigs- og Sundhedsministeriets Benchmarkingenhed har i en ny analyse undersøgt resultater for elever i og omkring specialundervisningstilbud på tværs af kommunerne. Analysen kigger på de elever, der på baggrund af deres baggrundskarakteristika har en statistisk høj sandsynlighed for at have modtaget segregeret specialundervisning i udskolingen. Analysen har fokus på om eleverne med størst sandsynlighed for støttebehov er uden uddannelse eller beskæftigelse 15 måneder efter 9. klasse, og om der er forskel på kommunernes andel, når man samtidig tager højde for elevernes baggrundskarakteristika. I analysen har vi også kort kigget på øvrige resultater såsom elevernes trivsel, fravær og om de opnår minimum 02 i dansk og matematik ved 9. klasses afslutning.
Hovedresultater
- 17,6 pct. af eleverne med størst sandsynlighed for støttebehov er uden uddannelse eller beskæftigelse 15 måneder efter 9. klasse samlet for skoleårene 2018/2019-2021/2022. For alle 9. klasses elever var dette 6,4 pct.
- Når man fordeler de 15 pct. af eleverne, der på landsplan har størst sandsynlighed for støttebehov, ud på de enkelte kommuner, og ser på andelen der er uden uddannelse eller beskæftigelse 15 måneder efter 9. klasse, er der tydelige forskelle blandt kommunerne. Andelen der er uden uddannelse elle beskæftigelse varier fra 5,2 pct. til 28,1 pct. på tværs af kommunerne.
- Der er stadig forskel på hvor mange af kommunernes elever med størst sandsynlighed for støttebehov, der er uden uddannelse eller beskæftigelse 15 måneder efter 9. klasse, når man tager højde for elevernes baggrundskarakteristika. De ti kommuner, der klarer sig bedst i analysen, har i gennemsnit 5,9 procentpoint færre elever, der er uden uddannelse eller beskæftigelse 15 måneder efter 9. klasse end hvad man kunne forvente blandt deres elever med størst sandsynlighed for støttebehov. Omvendt har de 10 kommuner med højest benchmarkingindikatorer 5,3 procentpoint flere elever uden uddannelse og beskæftigelse, end hvad man kunne forvente.
Se alle resultaterne ved at hente analysen og bilag i boksen til højre.
Se hvordan din kommune placerer sig
- I bilag 1: ”Sådan placerer din kommune sig” kan du finde de vigtigste resultater fra analysen for hver enkelt kommune.
- I bilag 2: ”Kommunespecifikke nøgletal” kan du se en række kommunefordelte tabeller med de væsentligste nøgletal i analysen. I bilaget kan du desuden også se kommunale nøgletal for andel elever uden uddannelse og beskæftigelse specifikt for elever, der har været segregeret i udskolingen. Bilag 2 findes både i pdf-format og i Excel-format.
Offentliggjort 09-12-2024