I analysen vil vi undersøge, hvor mange ledere der er ansat på det kommunale ældreområde, og hvordan udviklingen har set ud fra 2018 til 2023 på landsplan og på tværs af kommuner.
I analysen vil vi også lave en profil af lederne med fokus på alderssammensætning, uddannelse og tidligere beskæftigelse samt undersøge, om denne profil adskiller sig fra medarbejdernes tilsvarende profil. Vi ser også på, om ledernes profil varierer afhængigt af ledernes alder, stilling og arbejdssted.
Analysen vil også indeholde en undersøgelse af, hvor længe lederne har været ansat på det kommunale ældreområde, og hvad lederne overgår til, når de ikke længere er ansat på det kommunale ældreområde. Her ses der også på, om profilen blandt lederne, der skifter væk fra det kommunale ældreområde, adskiller sig fra ledernes profil generelt.
Endeligt vil vi se på ledernes sygefravær og sammenholde dette med medarbejdernes sygefravær på landsplan og på tværs af landet.
Formål
Formålet med analysen er at give viden om, hvad der kendetegner lederne på det kommunale ældreområde. Herudover vil analysen vise eventuelle forskelle på tværs af kommuner blandt lederne på det kommunale ældreområde.
Analysen er finansieret af Videnscenter for værdig ældrepleje i regi af Sundhedsstyrelsen.
Metode
Analysen er kvantitativ og tager udgangspunkt i data på individniveau fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor (KRL) samt individdata fra Danmarks Statistik. Analysen er deskriptiv.
Analysen forventes offentliggjort i 1. kvartal 2025.