Analyse om elever med højt fravær i folkeskolen

I denne analyse kigger vi på elever der har et højt gennemsnitlig årligt fravær, hvad der karakteriserer dem, og hvordan deres fraværsforløb ser ud.

I skoleåret 2020/2021 steg skolefraværet i forbindelse med covid-19 pandemien. Skoleåret efter er fraværsprocenten faldet, men er stadig over niveauet før covid-19. Den samme tendens ser man på andelen af elever med højt fravær.

Fravær i folkeskolen, især højt fravær, er vigtig, da det kan være en indikator på mangel af trivsel, læring og deltagelse i fælleskaber. Derfor fokuserer vi i denne analyse på netop de elever der har et årligt højt fraværs gennemsnit.

I analysen vil vi sammenligne kommunernes (og evt. skolers) andel af elever med højt fravær, og se om der er forskelle, når vi tager højde for elevkarakteristika. Vi vil kigge på udviklingen i fravær over tid, og hvad der karakteriserer de elever der har højt fravær.

Vi vil også stille skarpt på elevers fraværsudvikling. Er fravær vedvarende eller forbigående? Falder fravær ved skoleskift, og kan vi specificere specifikke fraværsforløb?

Formål

Formålet med analysen er at understøtte kommunernes fokus på og arbejde med gruppen af elever med højt fravær. Det gør vi ved at sammenligne kommuner (og evt. skolers) andel elever med højt fravær.

Metode

Analysen er en kvantitativ analyse, der tager udgangspunkt i relevant registerdata fra Danmarks Statistik og Styrelsen for IT og Læring.

Analysen forventes offentliggjort slutningen af 2. kvartal i 2025.

Kontakt

Jeppe Birk Larsen
Jeppe Birk Larsen
Fuldmægtig